PAPAN KENYATAAN

KOSONG

Isnin, 31 Mei 2010

10 die in Israeli raid on aid flotilla

Dialih bahasa melalui google

Baitulmuqaddis - komando Israel pada hari Isnin menyerbu enam kapal yang mengangkut ratusan aktivis pro-Palestin pada misi bantuan ke Gaza diblokade, mengorbankan sekurang-kurangnya 10 orang dan melukai puluhan.

Seorang wartawan di salah satu kapal mengatakan Israel menembak sebelum naik ke kapal itu. Para pegawai Israel berkata tentera diserang dengan pisau, dan besi apabila mereka naik atas enam kapal. Tentera Israel berkata kekerasan adalah berbalik dan telah membunuh salah satu aktivis semasa mendapatkan senjata dari salah satu komando. senjata yang dikeluarkan, walaupun tidak jelas apakah aktivis dipecat atau jika pergi sengaja.
"Penemuan awal kami menunjukkan bahawa sekurang-kurangnya 10 peserta konvoi tewas," kata seorang juru bicara tentera Israel, menambah bahawa sekurang-kurangnya empat tentera terluka.

Pemenang Hadiah Nobel
Sekitar 700 aktivis pro-Palestin berada di kapal, termasuk penerima Nobel Perdamaian 1976 Hadiah Mairead Corrigan Maguire Ireland Utara, Eropah dan legislator korban Holocaust tua.



NBC News melaporkan bahawa 11 orang Amerika di antara para warga awam di atas kapal kapal. Mereka termasuk bekas duta besar dan bekas pegawai Jabatan Luar Negeri.

Al-Jazeera TV melaporkan melalui telefon dari kapal Turki yang memimpin armada pasukan Israel menembak dan naik kapal itu, melukai sang kapten. siaran itu berakhir dengan suara yang berteriak dalam bahasa Bahasa Ibrani, "tutup Semua up!"

Turki rangkaian NTV melaporkan bahawa sekurang-kurangnya 30 aktivis luka-luka. France24 televisyen ditayangkan video seorang wanita dalam headress Muslim memegang tandu dengan noda darah besar di atasnya. Di bawahnya terbaring seorang laki-laki, rupanya terluka, dalam selimut.

Presiden Palestin Mahmoud Abbas menggambarkan insiden itu sebagai pembunuhan beramai-ramai "," lapor agensi berita rasmi Wafa.

Abbas, yang faksi Fatah kehilangan kawalan ke atas Jaluran Gaza dalam pertempuran dengan Hamas pada tahun 2007, menyatakan tiga hari berkabung di wilayah Palestin.

Pasukan keselamatan Israel siap sedia di seluruh negeri.

Danny Ayalon, wakil menteri luar negeri Israel, mengatakan dalam sidang akhbar bahawa senjata telah dijumpai kapal kapal dan armada yang digambarkan sebagai armada "kebencian dan keganasan."

Para aktivis yang menuju ke Gaza dalam misi direka untuk menarik perhatian kepada kepungan Israel 3 tahun dari wilayah pesisir. Israel mengenakan kepungan militan selepas Hamas merebut kekuasaan di sana.

Israel telah menyatakan tidak akan membenarkan kapal untuk mencapai Gaza dan telah menawarkan untuk memindahkan bantuan ke Gaza dari port Israel. Komando Tentera Laut Israel menggerebek kapal ketika mereka berada di perairan antarabangsa selepas memerintahkan mereka untuk berhenti sekitar 80 batu dari pantai Gaza, menurut seorang aktivis pro-Palestin di Greek terlibat dalam misi bantuan.

Sebuah laman web Turki menunjukkan video dari hiruk-pikuk di kapal salah satu kapal, dengan orang-orang dalam jaket oren berjalan sekitar beberapa cuba untuk membantu seorang aktivis tampaknya tak sadarkan diri di geladak. Laman web ini juga menunjukkan video dari sebuah helikopter Israel terbang dan kapal perang Israel di sisinya.

Turki NTV menunjukkan aktivis pemukulan seorang tentera Israel dengan tongkat saat ia rappelled dari helikopter ke salah satu perahu.

Israel telah diharapkan operasi sampai akhir tanpa pertumpahan darah dan telah menyiapkan tenda-tenda di pelabuhan Israel bagi tahanan.

"Konsekuensi"
Insiden ini membuat badai diplomatik dengan Turki Muslim sekutu lama, di bawah bendera yang beberapa dari enam kapal terbang.

Kerajaan Turki mengatakan "sangat protes" aksi tentera, menyebut penangkapan tidak dapat diterima.

"Israel harus menanggung konsekuensi dari perilaku ini," kata kenyataan Kementerian Luar Negeri Turki.

armada tersebut diadakan, antara lain, oleh pertubuhan hak asasi manusia Turki. Turki telah mendesak Israel supaya dalam perjalanan dan berkata 10.000 ton bantuan konvoi itu membawa adalah kemanusiaan.

Turki, terbaik Israel panjang Muslim sekutu di Timur Tengah yang bermusuhan, sangat kritis terhadap serangan Israel di Gaza 18 bulan lalu, di mana 1,400 orang Palestin terbunuh.

Hubungan antara kedua-dua negara sekarang jelas dingin dan pertumpahan darah di laut akan melakukan apa-apa untuk memperbaiki mereka.

Demonstran memegang bendera Palestin berkumpul di luar konsulat Israel di Istanbul, Turki, Isnin.


Di Istanbul, Turki, polis dihalang puluhan pengunjuk rasa melemparkan batu-yang cuba badai Konsulat Israel.

Kesatuan Eropah menggesa penyiasatan atas insiden itu dan mendesak Israel untuk membolehkan arus tidak bantuan kemanusiaan ke Jalur Gaza.

"Perwakilan Tinggi Catherine Ashton menyatakan penyesalan yang mendalam dia di berita tentang kehilangan nyawa dan keganasan dan meluas simpati untuk keluarga korban yang tewas dan terluka," kata juru bicara Ashton, kepala polisi luar negeri Kesatuan Eropah.

"Atas nama Kesatuan Eropah beliau menuntut siasatan penuh mengenai keadaan di mana ini berlaku ... Dia menelefon untuk membuka, akan berterusan dan tanpa syarat dari persimpangan untuk aliran bantuan kemanusiaan, barang komersial dan orang ke dan dari Gaza . "

Para armada enam kapal bermula perjalanan dari perairan antarabangsa lepas pantai Cyprus pada hari Ahad petang selepas dua hari penangguhan. Hal itu dijangka akan mencapai Gaza, sekitar 250 kilometer jauhnya, pada Kamis sore.

Setelah malam Minggu, tiga kapal Tentera Laut Israel rudal meninggalkan pangkalan mereka di Haifa, mengukus ke kapal laut untuk menghadapi para aktivis '.

Dua jam kemudian, Radio Israel menyiarkan rakaman salah satu armada kapal peluru berpandu amaran tidak untuk mendekati Gaza.

"Jika anda mengabaikan perintah ini dan masuk ke kawasan diblokade, angkatan laut Israel akan terpaksa mengambil semua langkah yang perlu dalam rangka menegakkan kepungan ini," lanjut mesej radio.

Al-Jazeera sebelum melaporkan bahawa kapal awalnya menukar arah untuk cuba untuk mengelakkan konfrontasi malam hari, lebih memilih konfrontasi siang hari untuk publisiti yang lebih baik.
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

Pengikut

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...