PAPAN KENYATAAN

KOSONG

Selasa, 28 Disember 2010

S ungai di Dasar Laut Merupakan Bukti Kebenaran Al Qur'an

Peluk Islam Setelah Temui Sungai Tawar Di Lautan Masin Spt Tertulis Dalam Al-Quran

S
ungai di Dasar Laut Merupakan Bukti Kebenaran Al Qur'an

Jika anda termasuk orang yang gemar menonton rancangan TV "Discovery" pasti kenal Mr. Jacques Yves Costeau, ia seorang ahli oceanografer dan ahli selam terkemuka dari Perancis.

Orang tua yang berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke perbagai dasar samudera di seantero dunia dan membuat filem dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk ditonton di seluruh dunia.


» KETERANGAN

Gambar 01


Maha Suci Allah yang Maha Menciptakan Sungai dalam Laut:

“Akan Kami perlihatkan secepatnya kepada mereka kelak, bukti-bukti kebenaran Kami di segenap penjuru dunia ini dan pada diri mereka sendiri, sampai terang kepada mereka, bahwa al-Quran ini suatu kebenaran. Belumkah cukup bahwa Tuhan engkau itu menyaksikan segala sesuatu” (QS Fushshilat 53).

“Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi” (Q.S Al Furqan 53).

Pada suatu hari Mr.Jacques Yves Costeau ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba ia menemui beberapa kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya.

Gambar 02


Fenomena ganjil itu memeningkan Mr. Costeau dan mendorongnya untuk mencari penyebab terpisahnya air tawar dari air masin di tengah-tengah lautan. Ia mulai berfikir, jangan-jangan itu hanya halusinansi atau khalayan sewaktu menyelam. Waktu pun terus berlalu setelah kejadian tersebut, namun ia tak kunjung mendapatkan jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil tersebut.

Sampai pada suatu hari ia bertemu dengan seorang profesor Muslim, kemudian ia pun menceritakan fenomena ganjil itu. Profesor itu teringat pada ayat Al Quran tentang bertemunya dua lautan (surat Ar-Rahman ayat 19-20) yang sering diidentikkan dengan Terusan Suez. Ayat itu berbunyi“Marajal bahraini yaltaqiyaan, bainahumaa barzakhun laa yabghiyaan.. .”Artinya: “Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembus.” Kemudian dibacakan surat Al Furqan ayat 53 di atas.

Selain itu, dalam beberapa kitab tafsir, ayat tentang bertemunya dua lautan tapi tak bercampur airnya diertikan sebagai lokasi muara sungai, di mana terjadi pertemuan antara air tawar dari sungai dan air masin dari laut. Namun tafsir itu tidak menjelaskan ayat berikutnya dari surat Ar-Rahman ayat 22 yang berbunyi “Yakhruju minhuma lu’lu`u wal marjaan” ertinya “Keluar dari keduanya mutiara dan marjan.” Padahal di muara sungai tidak ditemukan mutiara.

Terpesonalah Mr. Costeau mendengar ayat-ayat Al Qur’an itu, melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam.

Gambar 03


Terpesonalah Mr. Costeau mendengar ayat-ayat Al Qur’an itu, melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam. Al Qur’an ini mustahil disusun oleh Muhammad yang hidup di abad ke tujuh, suatu zaman saat belum ada peralatan selam yang canggih untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di kedalaman samudera. Benar-benar suatu mukjizat, berita tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam akhirnya terbukti pada abad 20. Mr. Costeau pun berkata bahawa Al Qur’an memang sesungguhnya kitab suci yang berisi firman Allah, yang seluruh kandungannya mutlak benar. Dengan seketika dia pun memeluk Islam.

“Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi.” (Q.S Al Furqan:53)

Allahu Akbar…! Mr. Costeau mendapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan. Maha Benar Allah yang Maha Agung. Shadaqallahu Al `Azhim. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dikaratkan oleh air.” Bila seorang bertanya, “Apakah caranya untuk menjadikan hati-hati ini bersih kembali?” Rasulullah s.a.w. bersabda, “Selalulah ingat mati dan membaca Al Quran.”

Mr. Costeau mendapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan. Maha Benar Allah yang Maha Agung.

Jika anda seorang penyelam, maka anda harus mengunjungi Cenote Angelita, Mexico. Disana ada sebuah gua. Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air asin, lalu anda dapat melihat sebuah “sungai” di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun daunan.

Gambar 04


Setengah pengkaji mengatakan, itu bukanlah sungai biasa, itu adalah lapisan hidrogen sulfida, nampak seperti sungai… luar biasa bukan? Lihatlah betapa hebatnya ciptaan Allah SWT.

Sumber: voa-islam
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Ahad, 26 Disember 2010

PDRM perlu segera Tubuhkan Kor Agama dikalangan mereka

Dia ditumbuk bertubi-tubi, digari, ditendang dan dipijak. Bermuntah darahnya, terpelantingnya pada dinding.Dia ditendang sehingga jatuh berguling-guling dari tangga. Wang tunainya sebanyak RM13,000 hilang entah ke mana.Dia dipaksa buat laporan bahawa kecederaan ini disebabkan kemalangan jalanraya. Dia diugut untuk diletakkan dadah dan parang dalam keretanya.Malah, perniagaannya, keselamatan dirinya dan keluarganya akan terancam seandainya beliau membuat laporan polis



Demikianlah pengalaman Chia Buang Hing (gambar kanan), yang enggan menyogok polis dengan rasuah ketika ditahan kerana cukai jalan kereta isteri yang dipandunya telah melewati tarikh luput. Chia meminta agar polis menyaman dirinya, tetapi dibalas dengan tumbukan bertubi-tubi oleh anggota polis. Beliau dibawa ke balai polis, dibelasah tujuh orang anggota sehingga muntah darah.

Chia Buang Hing yang takut dirinya "mati buta-buta" seperti Teoh Beng Hock secara senyap-senyap meninggalkan cop jari darahnya pada dinding, almari, cermin dan pintu tandas di Jabatan Nakrotik ketika dibawa ke sana. Beliau tidak dapat kencing lagi ketika disuruh untuk berbuat demikian kerana habis air kencingnya ketika dipukul polis.

Lelaki yang berumur 34 tahun ini pernah dibawa ke Mahkamah Petaling Jaya untuk permohonan reman. Beliau yang sudah cedera, berdarah dan tidak terdaya untuk berdiri mengadu kepada majistret, bahawa dirinya dipukul polis dan duitnya diambil polis. Chia Buang Hing memohon untuk menghubungi isteri dan ibunya, tetapi semuanya tidak dipeduli. Dia dipukul lagi selepas dibawa keluar mahkamah.

Demikianlah pengalaman lima hari Chia Buang Hing, yang didedahkan dalam satu sidang media bersama ahli parlimen Segambut, Lim Lip Eng (gambar kiri, kiri), pagi ini. Chia Buang Hing akhirnya dilepaskan pada 22 Disember, selepas Pegawai Penyiasat (IO) Azizuddin mengetahui beliau tidak bersalah dan diseksa polis, malah menyuruh Chia membuat aduan selepas itu.

Sembunyikan diri dalam longkang

Chia Buang Hing yang masih diselubungi ketakutan, tidak berani untuk masuk ke balai polis secara bersendirian. Menurut pembantu peribadi ADUN Damansara Utama, Cheah Wing Yin yang mengaturkan agar ahli parlimen Segambut Lim Lip Eng membuat aduan bersama Chia di balai polis Shah Alam semalam, berkata mereka tidak menjumpai Chia Buang Hing setelah tiba di balai.

Apabila dihubungi dengan telefon, barulah mereka mendapati bahawa Chia Buang Hing bersembunyi di dalam longkang kerana terlalu takut untuk masuk ke Balai Polis secara bersendirian. Meskipun melalui segala penyeksaan ini, Chia Buang Hing masih bersyukur, "Saya berterima kasih kepada Tuhan, kerana nyawa saya masih hidup bila keluar (dari balai polis). Saya ingat, dalam balai polis ... saya akan mati di situ. Saya rasa tak ada harapan lagi. Bila saya minta nak hubungi isteri dan ibu, mereka memijak saya dengan lebih kuat... Jadi saya percaya saya akan mati."

Chia Buang Hing menyeru, "Saya mengharapkan bantuan anda. Saya tidak berharap peristiwa macam ni berulang. Seorang yang pukul saya berkata, banyak kes yang tidak disiasat, banyak yang dipukul mati..."

Beliau menahan sebak ketika mengenang apa yang berlaku beberapa hari lalu, berkata "Dengan bantuan YB dan peguam, rakyat, jangan perkara ini berulang pada orang lain... Saya masih berani untuk tampil dan menyuarakannya, kerana ia berlaku pada diri saya. Walaupun doktor kata tidak apa lagi (kecederaannya), tapi saya asyik pening kepala saja beberapa hari ni..."

Polis nampak wang nota

Peristiwa ini berlaku pada jam 11 malam, 18 November, apabila Chia Buang Hing memandu Proton Waja milikan isterinya dari rumahnya di Tropicana menuju ke Kota Damansara. Beliau ditahan polis yang sedang buat halangan jalan (road block) di PJU 3/15, yang memintanya untuk menunjukkan lesen memandu. Chia berkata polis nampak wang nota RM50-nya, ketika beliau menyeluk saku depan seluarnya. Menurut Chia, polis meminta wang daripadanya, tetapi ditolak Chia.

Chia (gambar kiri) berkata kepada polis, "Bang, saya tak mahu bagi duit, saya mahu saman saje. Kalau youangkat duit saya, saya akan reportbalai." Menurut Chia lagi, anggota polis nampak Kad VIP Kelantannya, seorang polis yang berada di tempat meja berkata, "You Kelantan Istana banyak besar, banyak besar."

Chia mula ditumbuk bertubi-tubi apabila cuba mengambil gambar polis dengan kamera telefon bimbitnya. Chia terus digari, dan dipukul dalam kereta walaupun beliau menjerit "Tolong, polis pukul orang. Polis mahu duit!"

Menurut Chia, pengawal keselamatan di Jalan PJU 3/15 nampak kejadian ini, malah kawannya dalam kereta juga menyaksikan apa yang berlaku. Beliau dibawa ke Balai Polis Dataran Sunway. Beliau terus dipukul, ditendang dan dipijak oleh tujuh orang anggota polis, sehingga Chia muntah darah, cedera di kedua-dua mata, kening sebelah kiri dan di bawah dagu.

Kemudian, seorang anggota polis mengambil wang nota milikan Chia yang berjumlah kira-kira RM10,000 dari sakunya dan taburkan di atas lantai. "You mahu duit ambillah," kata polis tersebut, menurut Chia. Chia mendakwa bahawa dirinya mempunyai RM18,000 pada dirinya, dan beliau hanya keluar balai dengan RM5,000.

Chia Buang Hing ialah pemilik tiga buah kedai pembuat bingkai, dan Pengerusi kepada Kuil Guan-Di di Kuala Lumpur-Selangor. Chia menjelaskan bahawa dirinya memungut wang pendapatan di ketiga-tiga kedainya pada hari itu, untuk membayar jamuan hari jadi ibunya di restoran. Malah, beliau membawa dana bantuan untuk seorang penganut agama dari persatuan kuil-nya. Ini menjelaskan mengapa beliau membawa wang tunai begitu banyak pada dirinya ketika ditahan.

Diugut polis

Chia Buang Hing diugut untuk membuat laporan bahawa kecederaannya disebabkan kemalangan jalan raya, seandainya beliau mahu dibenarkan untuk menelefon isteri dan ibunya, dan dibebaskan. Malah, polis yang menggarinya berkata, "Kalau you tak buat report itu, saya akan taruh parang besar yang berdarah dan taruh dadah dalam kereta awak kasi you supaya kaukau (dahsyat), dan lokap sama lu long term."

Pada jam 3 pagi 19 November, Chia dibawa ke IPD PJ, dan diugut polis untuk menyuntik Chia dengan dadah. Chia diarahkan untuk kencing di Jabatan Nakrotik, tetapi beliau gagal berbuat demikian kerana habis air kencingnya semasa dipukul polis. Menurutnya, polis memasukkan kencing polis sendiri ke dalam botol dan memasukkan sesuatu ke dalamnya.

Chia ditolak oleh polis yang menggarinya sehingga jatuh berguling-guling dari tingkat ketujuh hingga ke tingkat ketiga. Chia mendengar suara polis berbunyi "Mahu tolak lu mati". Pada ketika itu, Chia sudah muntah darah dan berbuih di mulut. Menurut Chia lagi, beliau dibawa oleh lima anggota polis ke satu padang dan ditolak jatuh, namun beliau tidak mati, dan akhirnya dibawa ke hospital.

Selepas pemeriksaan di Hospital Sungai Buloh, Chia terus dibawa ke mahkamah untuk dipohon reman. Aduan Chia tentang kecederaannya dan permintaannya tidak dipedulikan majistret. Chia kemudian dibawa untuk disiasat pegawat penyiasat bernama Azizuddin. Azizuddin membuat panggilan di depan Chia kepada polis yang memukulnya, mendapati Chia tidak bersalah dan diseksa polis.

Chia yang dilepaskan pada 22 Disember, membuat aduan polis semula di balai polis Shah Alam pada 23 Disember bersama Lim Lip Eng. Beliau tidak lagi menaruh kepercayaan kepada polis di IPD Petaling Jaya, dan beliau mendakwa dirinya masih mampu cam polis yang memukulnya.

Menurut Lim Lip Eng, IPK Selangor telah mengesahkan bahawa mereka akan menjalankan siasatan ke atas balai polis Kota Damansara dan mengambil keterangan daripada mangsa kes ini.

*Ong Vic Kee ialah wartawan MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Diterjemah dan disunting daripada teks asal.

Lagi mangsa keganasan polis:
"Polis pukul saya kerana mahu duit!"




Artikal asal dari sini http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=News&file=article&sid=1728
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Rabu, 22 Disember 2010

Selasa, 14 Disember 2010

UMNO KHIANATI MELAYU 2



Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

IRAMA TANPA SENIKATA

Cuba kita dengar betul-betul....
Iramanya macam lagu UMno...
Tapi......
Tak ada senikata.......
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Ahad, 12 Disember 2010

uMNO Khianati Raja Melayu

Apa makna ucapan ini...?



Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Ahad, 5 Disember 2010

Demo bantah kenaikan harga air berjaya

100% COPY DARI "BUJANG SUSAH"


Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim kesal dengan tindakan polis menangkap kira-kira 50 orang peserta perhimpunan membantah kenaikan harga air di Masjid Negara di ibu negara hari ini.

Selepas menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong, Khalid menyatakan kekesalannya kerana "polis tidak menunaikan janji untuk membenarkan perhimpunan secara aman"

“Saya berharap dan mengesa pihak polis melepaskan mereka tanpa syarat,” kata menteri besar.

Dalam satu kenyataan, Khalid juga mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang menyokong perhimpunan hari ini dan menyeru agar mereka terus menyokong usaha kerajaan Selangor mengambil alih industri air.


“Kerajaan Persekutuan membelakangkan kepentingan rakyat dalam isu air," tambah Khalid.

Tambahnya, kerajaan pusat sepatutnya bersama menyokong kerajaan negeri untuk menghentikan perjanjian tidak adil yang didakwa hanya memberi kebaikan kepada syarikat konsesi.


Suhakam: Tugas polis bukan maki hamun

Menurut Khalid, beliau berjaya menyerahkan memorandum berkenaan kepada Pegawai Akhbar Istana Negara, Khairi Abdul Rahman kira-kira jam 2.15 petang.


Sementara itu, Pesuruhjaya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) Mohd Shaani Abdullah berkata, mereka mendapati polis bertindak tidak profesional menangani perhimpunan membantah kenaikan harga air di Selangor hari ini.

"Mereka (polis) perlu dilatih lagi. Tugas mereka bukan mendera atau maki hamun orang ramai. Ini tidak dilakukan dengan betul dan mereka sepatutnya profesional menanganginya.


"Ia menyebabkan orang ramai benci pada polis. Mungkin perhimpunan ini tiada permit tetapi mereka tidak patut mengeluarkan kata-kata kesat," katanya kepada pemberita di Masjid Negara selepas tamat perhimpunan baju merah itu.

Sementara itu, ahli parlimen Kuala Selangor Dr Dzukefly Ahmad pula menyifatkan polis bertindak keterlaluan menangani perhimpunan itu.

"Kami bercadang bangkitkan perkara ini dalam sidang parlimen yang akan datang," katanya yang juga ahli jawatankuasa pusat PAS - Malaysiakini


Gambar penuh boleh lihat di SINI dan di SINI

Demo Air: Polis Merusuh

Apabila pihak polis di tunganggi oleh parti politik,maka keganasan pun tercetus.
Demo bantahan air secara aman telah tercemar oleh keganasan pihak polis,jikalau pihak polis tidak
menyekat demo ini atau membiarkan secara aman nescaya tiada sebarang bentuk keganasan terjadi.

Pasukan polis telah melepaskan gas pemedih mata dan menyembur airi ke arah lebih 2,000 penunjuk perasaan yang cuba untuk menyerahkan satu memorandum tentang isu air di Selangor kepada Istana Negara, Ahad.

Penunjuk perasaan tersebut yang telah berkumpul di Masjid Negara sejak pukul sembilan pagi tadi, memulakan perbarisan mereka ke istana itu pada kira-kira pukul 1.30 petang tadi.

Mereka kemudiannya menuju ke stesen kereta api sebelum Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) cuba menghalang mereka.

Bagaimanapun pihak FRU terpaksa melepaskan beberapa gas pemedih mata dan memancut air ke arah mereka apabila mereka berjaya menembusi kawasan itu.

Terdahulu, polis melakukan sekatan jalan raya dan mengawal ketat jalan menuju ke Istana Negara.

Note: Perserta demo ok jer.. polis pula yang merusuh...kan.. kah..kah..kah..kah.. bodoh punya polis...!!! bila kita nak buat demo bantah kenaikan harga minyak plak... kita turun satu malaysia... jommmm...!!!


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Sabtu, 20 November 2010

Felda merayu supaya guna kaedah Timbang Tara


Selamat Hari Raya aidil adha kepada semua pembaca blog ini dengan harapan semoga semua ceria dan sejahtera sentiasa, jika selama ini ada tulisan dari saya yang boleh menyinggung perasaan, kemaafan juga yang di pinta.

Pagi ini selepas sembahyang sunat Aidil Adha, di ketika mahu melewati pintu Masjid, saya terpandang sekeping kertas berlipat yang di letakkan di tepi pintu masuk Masjid, saya terfikir, kad apa ini ? setelah diteliti rupanya sekeping kertas yang di lipat menyerupai kad undangan kahwin, isinya adalah merupakan surat rayuan daripada Pengarah Besar Felda Dato' Dzulkifli Abd.Wahab kepada seluruh peneroka felda di Malaysia .

Antaranya meminta selepas ini jika berlaku perselisihan di antara peneroka dengan felda, di minta peneroka menggunakan kaedah timbang tara sebagai jalan penyelesaian, jangan menggunakan Mahkamah.


Selepas membaca warkah tersebut saya tergelak besar, apa tidaknya, selepas felda kalah kes di Felda Kemahang 3, baru keluar warkah rayuan tersebut, jika tidak, tak pernah di dengar pun.

Memang betul, semasa mula-mula mahu masuk ke rancangan felda dahulu, ada termasuk didalam pernyataan yang di persetujui bersama antara peneroka dengan felda menyatakan jika ada apa-apa pertelingkahan di antara kedua-dua belah pihak maka kaedah timbang tara adalah tempat rujukan utama.

Namun perlu kita fahami bahawa, apa yang berlaku di Felda Kemahang 3 tidak begitu, ketika jawatan kuasa bertindak peneroka Felda Kemahang 3 mahu memulakan rundingan, mereka bukan di rundingi malah sebaliknya di ugut mahu disingkirkan dari rancangan ( klik di sini ) akhirnya ajk tersebut terpaksa bertindak memulakan prosiding melalui peguamnya ke Mahkamah .

Setelah pergi ke Mahkamah pun di peringkat permulaan, ajk ini masih dihina, masih di ugut dan pelbagai dugaan lagi, sehingga keluar keputusan Mahkamah memberikan kemenangan kepada peneroka, baru mereka ternganga.........

Itu pun ada yang masih berdalih, kononya kemenangan peneroka felda Kemahang 3 itu bukan kemenangan sebenar sebaliknya satu konspirasi diantara peguam yang mewakili Felda dengan peguam yang mewakili peneroka dengan cara berpakat supaya peguam yang mewakili felda jangan hadir dihari perbicaraan.

Inilah masaalahnya, apabila dah jadi seperti sekarang baru di minta, kalau ada yang tidak berpuas hati jangan guna Mahkamah tetapi guna timbang tara, saya sendiri sebenarnya tidak kisah, sebab di Felda Kota Gelanggi 01 ini sehingga kini belumlah lagi di temui masaalah yang begitu kusut di antara Felda dengan peneroka sehingga perlu dibawa ke Mahkamah.

Walau macamana pun andai kata, jika di temui di masa akan datang kekusutan yang tidak boleh di rungkai, saya menyokong penuh sepertimana saranan dari Pengarah Besar Felda itu, tetapi pihak Felda usahlah mengulangi LAGAK persis yang di lakukan oleh bekas Pengurus Felda Kemahang 3 ( sudah aruah) itu.

Memang tiada kekusutan yang tidak boleh di rungkai, tiada masaalah yang tidak boleh diselesaikan kecuali jika kita mangamalkan sifat sombong membuta tuli, namun Alhamdulillah dengan kemenangan peneroka di Felda Kemahang 3 itu rupanya telah memberikan kesedaran ( itu pun jika ikhlas ) bagi Felda kembali kemeja Timbang Tara bagi menyelesaikan sesuatu masaalah di antaranya dengan peneroka.

Semoga selepas ini Felda dan masyarakat peneroka akan semakin maju didalam menghadapi cabaran dialaf akan datang.....................Sekian.
Artikal asal dari sini


Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Selasa, 16 November 2010

CERITA DARI KEDAH

Kisah Sebenar Banjir di Kedah
Pada hari pertama banjir di Kedah, MB Kedah telah panggil mesyuarat semua agensi pusat dan negeri utk diselaraskan program Bantuan Banjir. Penghormatan kepada Bashah selaku tim pengerusi UMNO Kedah utk duduk sebelah MB.

Semua pihak bersetuju utk menanggalkan baju politik dalam membantu rakyat Kedah. Maka dibahagi-bahagikan kawasan termasuklah persatuan Buddha dll. Bashah diberikan stadium Suka Menanti sbg pusat bantuan kerana berhampiran dgn kawasan beliau Alor Merah. YB Pas di kawasan masing2.

Ceritera bermula apabila YB Bashah menjadikan pusat bantuan Stadium Suka Menanti sbg pusat bantuan UMNO dan pusat dan menjaja bahawa PAS tidak memberikan bantuan di kawasan itu (padahal dipersetujui PAS tak perlu turun di tempat UMNO supaya tak overlap).

Maka mendarat dan turunlah segala bala tentera dan balaciey umno seluruh Malaysia dgn pihak media melihat rakyat ked
Maka mendarat dan turunlah segala bala tentera dan balaciey umno seluruh Malaysia dgn pihak media melihat rakyat kedah di Stadium Suka Menanti yang dibiarkan kerajaan negeri. Segala bantuan dicurahkan di situ dan sekalian kawasan UMNO seperti di Jitra, Kubang Pasu (kaw UMNO).

maka dalam media TV3 adalah seorang rakyat mengadu kesusahan tidak diberikan bantuan kerajaan negeri kedah. Namun apabila disiasat setelah itu, keluarga berkenaan sebenarnya telah diberikan bantuan oleh pihak bantuan pemuda pas, malah anak kecilnya dibelikan susu lactogen yang mahal oleh pemuda PAS. Pengakuan rakyat berkenaan ialah dia telah diminta untuk membaca teks yang disediakan oleh petugas TV3.

Padahal ada YB PAS yang rumahnya turut ditenggelami banjir namun dibiarkan kepada isteri dan keluarganya mengurus kerana mengutamakan rakyat yang lain sehingga tidak sempat langsung menjenguk ke rumah. padahal ada kalangan kita yang sihat segar bugar dan kuat tidak ditimpa musibah turut menunggu org PAS pegi tolong…malah petugas PAS diingatkan utk tidak membawa lambang PAS semasa membantu supaya semua org dapat terima bantuan tanpa masalah dan diberikan dengan ikhlas. Namun setelah UMNO dan BN menggunakan lambang mereka, tidak dapat tidak lambang bulan terpaksalah di mengambangkan.

Adalah pemuda pemuda UMNO yang masuk kampung kononnya nak tolong cuci rumah tapi sebenaqnya hanya nak bergambaq kononnya depa tgh angkat barang. Dapat gambaq teruih tinggal barang2 yang masih berselerakkan dan rumah yang masih berselut. Ditinggalkan pesan supaya undilah BN. Itulah khidmat masyarakat oleh UMNO.

Alhamdulillah sampailah sebuah bas membawa pelajar UIA Gombak yang datang membantu secara sukarela di kampung Alor Merah. Tahniah UIA dan terima kasih…syukur pada Allah

Semoga jadi pengajaran pada semua. Pertimbangkanlah mana yang betul dan mana yang baik.



ADUN dan MP UMNO agih Peruntukan banjir menggunakan wang kerajaan PR Kedah

Sultan Kedah dikatakan kecewa dengan tindakan sesetengah pihak yang tidak menghargai sumbangan dan pengorbanan kerajaan negeri dan semua yang terlibat dalam membantu mangsa banjir di Kedah.

Maklumat yang diterima mengatakan bahawa Kerajaan Persekutuan belum menghulurkan apa-apa bantuan secara rasmi di negeri itu.

Malah berlori-lori makanan, sardin, minuman, beras, kopi, gula, tikar, susu, pampers dan lain-lain barang keperluan mangsa yang diangkut oleh pihak YB Johari Baharom Ahli Parlimen Kubang Pasu, YB Zaini Japar ADUN Bukit Kayu Hitam, Sahlan (wakil PM), YB Bashah Hanipah ADUN Bakar Bata dan beberapa orang ADUN Barisan Nasional dari pusat pemindahan hadapan di daerah-daerah adalah dibeli dari peruntukan kerajaan Negeri Kedah.

Baru hari ini kerajaan persekutuan mengedarkan borang bagi tujuan pemberian bantuan dan dijangka akan dipertimbang untuk bayaran selepas Eidul Adha.

"Takpalah jika ADUN BN pun ambil barang kerajaan negeri Kedah. Semuanya untuk rakyat Kedah. Tapi janganlah pakat dengan wartawan TV3 dan RTM membohongi rakyat mengatakan ianya dari Kerajaan Persekutuan" kata seorang Penghulu.

"Maknanya selama banjir di Kedah, belumlah ada bantuan dari Najib, Muhyiddin dan Kementerian Pembangunan Masyarakat dari KL. Setakat hari ini 14 November 2010 semuanya masih dari Kerajaan Kedah" kata bekas Pegawai Kewangan Negeri Kedah.

Nampaknya wartawan yang membuat liputan di tempat banjir, beritanya didapati palsu bilamana dia mengatakan Jabatan Kebajikan Masyarakat memberi keperluan makanan dan lain-lain dengan menggunakan peruntukkan persekutuan.


Artikal asal http://najwasuhaimi.blogspot.com/2010/11/cerita-dari-kedah.html
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Isnin, 15 November 2010

LAWATAN KETUA PEMUDA PAS KE CHINI TIMUR 1

Lawatan Ketua Pemuda Pas Pusat Ustaz Nasruddin Tantawi dan Ketua Pemuda Pas Pekan bersama rombongan telah meluangkan masa melawat keluarga mangsa pembunuhan di Chini Timur 1.
Selanjutnya disini












Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Ahad, 31 Oktober 2010

Sabtu, 30 Oktober 2010

Lagi peneroka saman Felda

http://selamatkanpahang.blogspot.com/2010/10/lagi-peneroka-saman-felda.html

Berikutan pelbagai permasalahan yang dihadapi, peneroka-peneroka tanah rancangan di negeri Pahang dijangka akan memfailkan saman terhadap Felda dalam masa terdekat berkaitan beberapa isu yang menjadi rungutan.

Menurut peguam Mohd Hanipa Maidin, antara sebab Felda akan diheret ke mahkamah ialah untuk mencabar peraturan yang dikeluarkan agensi tersebut seperti pekeliling yang dikuatkuasakan sewenang-wenangnya tanpa pernah membawa peneroka berunding.

“Peneroka bersedia untuk mencabar Felda di mahkamah antaranya berkaitan pekeliling yang berbentuk peraturan yang dikuatkuasakan mengikut sesuka hati. Selain itu peneroka akan menuntut wang Tabung Tanam Semula (TTS) yang dipotong Felda sebanyak RM1,700 seekar.

“Jumlah sebanyak itu juga akan dicabar di mahkamah kerana kenapa jumlahnya tidak meningkat selepas 15 tahun sedangkan ia berbentuk pemotongan untuk pelaburan. Begitu juga dengan harga gred sawit yang tidak munasabah yang diterima peneroka,” katanya.

Hanipa berkata demikian sejurus tamat program Taklimat & Penerangan Isu KPG Sawit & Peneroka Saman Felda pada 23 Oktober lalu di Dewan Darul Hikmah, Kerdau, Temerloh.

Kira-kira 200 peneroka dari seluruh Pahang menyertai program anjuran Sekretariat Felda PAS Pahang itu. Turut membantu Hanipa dalam dialog ialah peguam dari Perak, Amiruddin.

“Felda perlu diheret ke mahkamah berikutan telah berpuluh tahun peneroka tidak mendapat haknya yang sebenar. Dan Felda ini hanya faham bahasa saman dan tidak pernah mengenal erti perundingan,” tambahnya ketika menjelaskan cadangan seorang peserta supaya diadakan terlebih dahulu perbincangan dengan Felda sebelum menyaman agensi itu.

Hanipa yang merupakan peguam kepada peneroka Felda Sungai Koyan yang baru menang menyaman Felda, mengakui menyaman Felda merupakan perkara yang sukar kerana samalah seperti menyaman Perdana Menteri tetapi peneroka mesti bertindak.

Turut menyampaikan pembentangan dalam majlis tersebut ialah Abdul Rahman Ramli, iaitu ketua peneroka Felda Serting, Negeri Sembilan yang mengetuai 766 peneroka menyaman Felda sebelum ini.

Abdul Rahman dalam ucapannya menjelaskan, beliau bersama rakan-rakannya memberanikan diri menyaman Felda kerana sudah tidak tahan melihat sudah ditipu selama 30 tahun sehingga matlamat kewujudan badan berkanun itu sudah tersasar jauh.

Bagaimanapun beliau menjelaskan mengambil langkah yang rapi sebelum menyaman Felda isu Kadar Perahan Gred (KPG) sawit iaitu telah membawanya sampel buah jenis muda, mengkal dan masak ke makmal Sungai Tekam dan Sime Darby sebelum itu. Hasilnya mendapati grednya ialah 25.57%.

Sedangkan gred yang diberikan oleh Felda tidak pernah melebih 19% selama ini.

Terdahulu, ketika merasmikan program berkenaan, Timbalan Pesuruhjaya PAS Pahang Dr Hamzah Jaafar berkata kekuatan Umno pada masa ini terletak kepada peneroka Felda dan sebab itulah mereka kelihatan begitu menjaga peneroka.

“Namun malangnya kebajikan peneroka sendiri terabai dan dalam banyak hal peneroka tertipu. Jadi mereka merupakan kelompok yang mempertahan Umno selama ini namun pada masa yang sama banyak hak dan kebajikan mereka tidak dipedulikan,” jelasnya.

Gambar:

1. Peguam Hanipa Maidin (kiri) bersama peguam Aminuddin
2. Abdul Rahman Ramli
3. Dr Hamzah Jaafar
4. Antara peserta yang hadir


Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Jumaat, 29 Oktober 2010

Suri dihati Dr. Zulkefli

Suri dihati Dr. Zulkefli

Pertama kali bersua dengannya, penulis merasakan beliau adalah seorang wanita yang cukup sempurna. Anggun dengan seraut wajah yang manis dihiasi kehalusan peribadi, seraut wajah ini menjawab beliaulah sumber inspirasi Dr Zulkefli. Diserikan dengan sepasang mata bercahaya, dengan bibir dan hidung yang sederhana, segalanya tampak indah.

Beliaulah Zainab binti Jalar, 30, isteri kepada calon PAS, Dr Zulkefli Mohamed. Beliau dilahirkan pada 2 Jun 1980 di Tumpat dan membesar di Chiku 1, Gua Musang. Wanita bertubuh sederhana ini mudah mesra namun tidak banyak bicara. Beliau lebih suka mendengar daripada berkata-kata.

Menghabiskan masa muda beliau dengan menuntut ilmu dalam aliran agama, Zainab sempat belajar di Maahad Gua Musang, Meheliah Geting dan berjaya menamatkan pengajian di peringkat Diploma Pengajian Syariah di Institut Pengajian Ilmu-Ilmu Islam yang kini dikenali sebagai Kolej Dar Al Hikmah di Kajang, Selangor.

Selepas menamatkan pengajian, beliau melakukan pelbagai kerja. Daripada kerani Pejabat Pos di Chiku 3, Perunding Kewangan AAM Insurans sehinggalah menjadi tenaga pengajar di Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) di Chiku 1. Benarlah kata orang, individu yang lahir pada bulan Jun berwawasan dan mempunyai pandangan yang jauh. Tidak mustahil beliau dberi kepercayaan untuk memikul amanah sebagai Pembantu Penyelaras Armalah Dun Paloh semenjak tahun 2007 sehingga sekarang.

Tugas memantau armalah di dun tersebut menambahkan lagi pengalaman beliau di dalam berurusan dengan masyarakat. Sehingga kini beliau kekal melakukan tugas-tugas tersebut kerana ia menepati minat beliau.

Beliau yang sangat faham sepak tendang politik turut tidak terpengaruh dengan sebarang fitnah yang dilemparkan kepada suami. Contohnya, isu khalwat yang ditimbulkan baru-baru ini, dianggap semua itu asam garam di dalam perjuangan.

Menurut Dr Zulkefli, beliau sangat memberi sokongan yang padu dan memahami kerjaya dirinya. Bagi Dr Zulkefli, beliau bukan sahaja merupakan isteri, bahkan teman yang sangat memahami.

"Beliau sentiasa memberi sokongan yang padu buat saya. Kami sentiasa melakukan banyak perkara bersama-sama namun jadual kempen yang membawa kami ke tempat berasingan menyebabkan kami rindu-rinduan," ujar Dr Zulkefli seraya memandang wajah isteri yang tersenyum malu semasa ditemuramah di kediaman beliau di Taman Kesedar Putra, Galas.

Jikalau di belakang Presiden Amerika yang ke-44, Barrack Obama adanya Michelle LaVaughn Robinson, di belakang Dr Zulkefli adanya Zainab Jalar yang lembut dan berhati waja. Dengan segala ciri-ciri dan pengalaman yang ada pada dirinya, penulis yakin beliau mampu menggalas amanah sebagai isteri Yang Berhormat jika ditakdirkan PAS memenangi kerusi Galas. InsyaAllah.

Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

TERKINII! Kempen diganggu!

http://prkbatusapi2010.blogspot.com/2010/10/terkinii-kempen-diganggu.html


BERITA KIRA-KIRA 1 JAM SETENGAH LALU 28/10/2010!!
X TERKINI: sdkit kekecohan brlaku di KG ISTIMEWA btu sapi antra ahli2 BN & PAS,PKR..alsn xdbnrkn brkempen.ini kah dnamakan DEMOKRASI!! [via Celcom SMS]
X Kami 5org dri PAS TAWAU,dan 7org WNITA PKR dr P.P trma ancman PUKUL KALAU XKELUAR dr phk BN KG ISTIMEWA yg sdg brkempen..apa2pun kta tetp lwn. [via Celcom SMS]
X Alhamdulillah..keadaan trkwl dgn adanya kawlan phk polis..pddk kg istimewa sgt dhaif keadaannya,jmbtan yg xbleh dlalui rmai org krn tkt runth,itulah kwsn BN. Ayuh!! ubah undi kpd PR. [via Celcom SMS]
***
Menurut sumber : yang ugut orang UMNO yang kontrol kawasan kampong.. penduduk ramai nampak tindakan UMNO tu.. cuma tak berani... semasa petugas Pas dan PR solat, UMNO arah penduduk masuk rumah dan kunci agar petugas PR tak masuk berkempen..
Ugutan berlaku secara berdepan.. waktu itu polis belum ada...
Antara petugas tersebut termasuk rakan dari Tawau (Pas) dan Wanita PKR...
ALASAN : NAK BERKEMPEN KENA MINTA IZIN KETUA KAMPUNG DAHULU!
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Pengikut

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...