CARIAN

Memuatkan ...

PAPAN KENYATAAN

KOSONG

Rabu, 12 Februari 2014

UMRAH WARGA CHINI

Warga Chini yang akan menjadi tetamu Allah yang di ketuai oleh Ustaz Fadhilnoor Yamani dan Ustaz Haris telah berlepas selepas zohor dari masjid Chini 2..
Umrah dan Ziarah...













Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Khamis, 9 Januari 2014

COMANGO Melukakan Ummat Islam



1. Negara dikejutkan dengan kehadhiran sebuah gabungan Ngo [ The Coalition of Malaysian NGOs in the UPR Process ] COMANGO yang
terdiri daripada 54 pertubuhan telah menyediakan satu laporan mengenai pelbagai isu-isu hak asasi manusia yang berlaku di Malaysia dan telah menyerahkannya kepada PBB bagi tujuan penelitian. Sesi kajian dan
penelitian ini telah berlangsung pada 24 Oktober 2013 di Human
Rights Council, Geneva, Switzerland.

2. Setiap 4 tahun, Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNHRC) akan mengkaji dan meneliti perkembangan serta prestasi
isu-isu yang melibatkan hak asasi manusia sejak tahun 2009 terhadap
193 buah negara-negara PBB termasuk Malaysia. Ia disebut sebagai Proses Semakan Berkala Sejagat Majlis Hak Asasi Manusia.

3. Gabungan Ngo COMANGO ini telah mengemukakan beberapa tuntutan yang disifatkan sebagai kontraversi. Antaranya ialah :

a) Malaysia digesa untuk menandatangani International Covenant on Civil & Political Rights (ICCPR). Menurut Artikel 18 ICCPR, ia mengandungi peruntukan the rights of religious freedom (kebebasan beragama). Kebebasan untuk memilih agama atau kepercayaan termasuk hak seseorang untuk menukar agama yang dianuti.

(Perkara ini boleh
melonggarkan syarat untuk keluar daripada agama Islam.)

b) Malaysia digesa untuk mengiktiraf hak-hak Sexual Orientation and Gender Identity (SOGI) terutamanya bagi golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT).

( Implikasi perkara ini akan membawa kepada amalan kebebasan orientasi seksual songsang termasuk memberi
kebenaran untuk mengiktiraf perkahwinan sejenis. Ia turut akan
memberikan kesan negatif yang besar terhadap institusi sosial dan
masyarakat.)

c) COMANGO mempertikaikan peruntukan yang terdapat dalam Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah dan menggesa untuk menggugurkan atau meminda
peruntukan mengenai moral policing yang didakwa menggugat hak privasi rakyat.

( Ini satu persepsi yang cuba digambarkan bagi menggambarkan kenaifan kewajiban umat Islam terhadap amalan amar ma’ruf dan nahi mungkar yang sudah tentunya ia dijalankan mengikut prosedur yang berhikmah dan sistematik. )

d) COMANGO mempertikaikan beberapa keputusan mahkamah Syariah terutamanya mengenai isu kalimah Allah, pengharaman ajaran Syi’ah dan hak seorang Muslim untuk menukar agama anak bawah umur kepada Islam.

( Keputusan-keputusan yang eksklusif melibatkan umat Islam ini seharusnya dibincang dengan baik dan tidak dijadikan isu yang spekulatif dan berniat prejudis.)

4. Demi melihat kesejahteraan dan kedamaian antara kaum dan agama, saya menyeru supaya COMANGO menggugurkan
tuntutan-tuntutan tersebut dan merujuk kepada kerangka Perlembagaan Malaysia serta prinsip-prinsip agama khususnya Islam bagi mengelakkan sebarang persepsi yang negatif pertelingkahan yang merosakkan. Selayaknya isu dalaman negara pula melibatkan ummat Islam tidak wajar dilobi ke peringkat antarabangsa (PBB) memandangkan ia harus
ditangani secara ilmiah di negara ini disamping mewujudkan perundingan bersama di setiap peringkat.

5. Namun kami menyokong sebarang usaha yang dilakukan oleh mana-mana pihak yang memperjuangkan isu hak-hak asasi manusia selagimana ia tidak bercanggah dengan prinsip-prinsip Islam. Islam menyanjungi kemuliaan manusia dan menolak segala bentuk kezaliman yang dilakukan. Firman Allah swt :

وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا

"Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam; dan Kami telah beri mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di laut; dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda yang baik-baik serta Kami telah lebihkan mereka dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk-makhluk yang telah Kami ciptakan."

Nasrudin bin Hassan
Timbalan Pengerusi 1
Lajnah Dakwah PAS Pusat.


Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Isnin, 21 Oktober 2013

RM2.2 BILION ? PENEROKA AKAN KEHILANGAN LEBIH BANYAK KEUNTUNGAN.



Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVH) sekali lagi mencetuskan kontroversi apabila mencadangkan penjualan baki 51% saham syarikat pengeluar minyak kelapa sawit terbesar dunia, Felda Holdings Bhd (FHB), dan pengkritik berkata ia akan memudaratkan pemiliknya, Koperasi Permodalan Felda (KPF).

Penganalisis kewangan meramalkan perjanjian RM2.2 bilion itu akan menguntungkan FGVH.
Tetapi pengkritik berkata KPF yang mewakili 113,000 peneroka akan kehilangan wang tunai dan berhadapan dengan masa depan tidak pasti.

“Mereka mungkin akan dapat sesuatu, tetapi dalam jangkamasa panjang, mereka sebenarnya kehilangan lebih banyak keuntungan,” kata penganalisis ekonomi terkemuka, Tan Sri Dr Kamal Salih kepada The Malaysian Insider, merujuk kepada dividen lumayan 15% hingga 16% diberikan kepada pemegang saham.

Pada ketika ini, FHB merupakan pengeluar minyak sawit mentah terbesar dunia (CPO), dengan 3.3 juta tan dikeluarkan pada 2012. KPF memegang 51% kepentingan dalam syarikat itu manakala baki 49% adalah milik FGV.

“Sebanyak 80% daripada kekuatan KPF datang daripada FHB. Kehilangan 80% kepada projek FGV menyebabkan masa depan KPF tidak menentu,” kata Presiden Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman.
Penganalisa ekonomi, Azrul Azwar Ahmad Tajudin bersetuju dengan kebimbangan Mazlan dan berkata, KPF akan mengalami kerugian lebih besar jika menjual saham mereka sekarang.
“Saya bimbang KPF tidak akan mempunyai apa-apa untuk menjana pendapatan pada masa akan datang,” katanya yang juga pemikir ekonomi untuk Institut Rakyat milik PKR.

Walaupun Pengerusi KPF, Datuk Faizoull Ahmad mengatakan perjanjian RM2.2 bilion itu akan digunakan untuk melabur dalam anak syarikat Felda sedia ada, terdapat keraguan pelaburan itu akan menyamai keuntungan besar yang mereka perolehi kini.
“Terdapat kebimbangan sama ada pelaburan itu akan memberikan pulangan yang baik kepada ahlinya,” kata Azrul.

Selain itu, keputusan FGVH untuk mengawal penuh FHB berbanding membeli sejumlah saham menjadikannya pemegang saham terbesar menimbulkan persoalan mengenai motif di belakang cadangan itu.

Seorang pegawai kerajaan memberitahu The Malaysian Insider pembelian FHB akan menyebabkan FGV tidak diganggu oleh pemegang saham KPF berhubung keputusan pelaburan.
“Semasa mesyuarat awam, FGV tidak perlu berurusan dengan organisasi seperti Anak lagi,” katanya dengan syarat tidak dinamakan.
Anak satu-satunya kumpulan yang menentang perjanjian itu, menyatakan kebimbangan nasib peneroka tidak terjamin jika rancangan FGVH itu berjaya.
“FGVH merupakan syarikat awam yang mana sahamnya turun naik. Ini akan menjejaskan peneroka kerana kehidupan mereka bergantung kepada prestasi FGVH dalam pasaran,” kata Mazlan.
Tetapi pembelian itu juga mungkin tidak memberikan kesan positif kepada FGVH kerana komitmen mengambil alih FHB akan memberikan beban besar kepada syarikat itu.
Ini bukan kali pertama FGVH mencadangkan untuk membeli 51% saham KPF dalam FHB. Pada tahun 2011, FGVH mencadangkan tawaran awam permulaan (IPO) bermaksud peneroka menukarkan kepentingan 51% mereka dengan 61% saham FGVH.
Rancangan itu gagal selepas KPF membuat keputusan untuk menolak tawaran itu.
“Pada 2011, KPF mempunyai pengerusi yang dekat dengan peneroka dan mempunyai pengaruh kuat dalam ahli lembaga pengarah. Sekarang keadaan sudah berubah,” kata Mazlan.

Bekas pengerusi KPF, Datuk Zulkifli Wahab disuruh bercuti pada Disember 2011 selepas pengambilalihan itu gagal. Faizoull mengambil alih jawatan dikosongkan Zulkifli.
Pemerhati bersetuju faktor anak muda dicampur dengan peneroka yang tidak berfikir panjang menyebabkan perjanjian itu tidak dibantah ramai.

“Sudah tentu mereka yang mahu untung cepat mahu menjualnya,” kata Kamal.
Seorang pegawai syarikat memberitahu cadangan itu akan dibentangkan pada mesyuarat agung luar biasa (EGM) KPF pada 27 Oktober. Pemegang saham, termasuk Mazlan akan mendengar nasihat wakil yang datang ke mesyuarat itu.

“Peneroka biasanya akan mengikut sahaja nasihat diberikan oleh wakil itu. Apa yang kami bimbang ialah wakil dipilih untuk hadir ke mesyuarat itu terdiri daripada penyokong FGV.
“Ini merupakan berita sedih. Umno bercakap soal mempertahankan hak Melayu tetapi pengambil alihan ini adalah pengkhianatan kepada Melayu,” kata Mazlan. – 21 Oktober, 2013. 

 Isu menjadi semangkin panas dalam perbincangan di facebook JOM BERSAMA WARGA FELDA dan antara isunya saya copi paste dibawah ini untuk kita fikirkan bersama.

Lagi niaga KPF, tapi orang lain kobarkan!!

Akhbar 'The Edge Malaysia' keluaran Oct 21-27, 2013, laporkan KPF akan beli 10% saham FGV, dalam masa yang sama jualkan 51% saham FH kepada FGV.

FGV maklumkan kepada umum ?. Mesti sudah dapat persetujuan ALP KPF ?. Betul ke? ALP KPF sudah runding dengan ahli2 ? Atau tak perlu tanya mereka lansung ? Macam itu ke ALP KPF buat kerja ? Betul ikut peraturan KPF ke tu?

Macaman pulak tu. Siapa punya tugas jual beli saham ?. Ahli KPF yang jual? Orang lain yang jual ?. ALP KPF sendiri yang jual ?. Tidak seorang pon ahli KPF yang tahu hal ini ?

Siapa yang ada kuasa jual beli bagi pihak KPF? Kita cuma harap (main harap2 aje lah yang mampu ) semuanya berjalan dengan baik, memeberikan kebaikan kepada KPF. Wallahualam.




Jual saham KPF kepada FGV.

Pertanyaan yang ahli2 mesti bertanya. Tanya ALP KPF. Lihat apa jawapnya nanti.

I. Napa sehingga hari ini ALP terus membisa, tidak berminat berunding dengan ahli mengenai butiran tawaran dari FGV. Banyak perkara rahsia? Apakah ahli tidak punyai pandangan dan pendapat yang bernas mengenai jual beli saham?

2. FGV dilapurkan akan membayar sejumlah RM2.2b. Satu nilai yang adil kepada KPF? Macamana butiran perkiraannya?

3.Nap KPF sendiri, sebagai tuan punya saham (sipenjual) tidak boleh melantik wakil yang bertauliah dan berpengalaman untuk menilai sendiri dan memberi taksiran nilai harga saham FH, untuk ditawarkan kepada sipembeli. Atau hanya sipembeli sahaja yang layak memberikan harga putus?

4. Adakah bayaran kepada KPF dibuat secara tunai, atau tukaran saham FGV, atau separoh2, atau macamana? Ikut suka FGV aje?

5. Adakah duit jualan saham akan diagihkan kepada ahli KPF dalam bentuk dividen khas?

Ini soalan asas. Banyak lagi soalan yang ada dalam kepala ahli.Ahli KPF semua kena ambil berat soal jual saham FH. Ini soal wang ringgit. Setengah orang akan gelap mata nengok pitih yang melambak2.

Jangan sudah terantuk baru nak tengadah!
(Saya ketengahkan soalan seperti diatas dari sms Dato Kasah Ahwal)

Pelaburan yang dibuat oleh KPF ada percaturannya. Perkiraan di buat setiap hari: harga saham, keadaan pasaran, pergerakan ekonomi dalam dan luar negara, pergerakan politik dalam dan luar negara. keadaan cuaca, peperangan dan banyak lagi punca2 perkiraan pulangan saham, diambil kira. Satu ketika daulu, hasil pelaburan 51% datangnya dari perniagaan FH. Bila sudah dijual kepada FGV, hilanglah pulangan kepada KPF. Sifar. Ilek. Zero. KPF kena bekerja lebih keras untuk mendapatkan pulangan yang sama daripada punca2 lain. Macam pelaburan ASB, pulangannya hanya sekitar 7%. Pelaburan Saham Amanah yang dibuat oleh pihak swasta, mungkin mendapat pulangan sekitar 4-5 % setahun. Pulangan pelaburan tidak boleh main agak2 atau ramal2 aje. Tetapi sudah pasti, pasca jualan saham FH, pulangan kepada tabungan KPF akan meredum daripada tahun2 sebelumnya. Mulai 2014. Ini 'worst case scenario'.


Kekadang aku rasa FGVH ini macam gah pada nama sahaja. Mengapalah sibuk nak beli saham KPF dalam FHB. Bukankah FHB itu dalam negara (local). Kalau dah nama FELDA GLOBAL VENTURE, carilah syarikat luar negara, baru le global. Baru aku bangga kalau FGVH beli syarikat Wilmar ke, Syarikat Sinar Mas ke atau apa-apa sajelah syarikat luar negara. Baru nama global. Aku agak ini lah DS Najib katakan Golkal. Berfikiran global berbudaya lokal....ORANG FGVH JANGAN MARAH, SEKADAR BEFIKIR DARI SUDUT BERBEZA DARI MEREKA



Dah sah dah.

Berita Harian Sabtu 12 Oktober 2013. 'FGV beli keseluruhan saham Felda Holdings'. (Tawaran membeli dibuat kepada siapa? siapa yang patut beri kata putus jual hak 51% KPF....Felda, Pengerusi KPF, ALP KPF atau AGM KPF?) dengan harga RM 2.2 bilion. (Siapa beri nilaian harga saham terkini? Kisahnya masa penilaian saham Syarikat Felda untuk disenaraikan dulu jumlah harganya RM7.2 bilion. Kalau 51% sepatutnya RM 3.6 bilion).

Ahli Lembaga KPF dah setuju samalah kot. Ahli biasa KPF dah di minta pandangan, apatah lagi dah dapat persetujuan depa ka? Nampaknya ALP KPF yang telah buat persetujuan, tanpa berunding dengan ahli biasa KPF. Dah tu Felda pulak yang bersetuju jualkan saham yang di miliki oleh KPF. Macamana tu? Koperasi membuat keputusan dasar macam itu ka?

Eloklah ikut peraturan biasa KPF buat keputusan. Buat betul2. Kalau jualkan saham FH menguntungkan ahli cakaplah kepada depa. Depa2 pon nak tau. Nak dapatkan harga yang sewajarnya. Itu saja. Maklumlah pelaburan duit KPF. Jangan ada dakwa dakwi nanti. Kita pon ngerti. Kok arahan dari langit.....tak tertahan.

Apa kata penganalisa tentang pelaburan FGV, FIC ?. Baca 'Focus Malaysia Oct 12-18, 2013'.ms 40

1. Laporan Agensi 'Dutch Research Consultancy Profundo' berkata 'environmental, social and governance risks' that might result in serious financial risks for investors'. Ada beberapa 'concerns' dibangkitkan termasuk 'tensions between the company's ambitions and the Malaysian rural poor', 'the use of power politics to grab land'. 'political ownership and control of company management' 'and the use of IPO proceeds to buy a favorable (election) result'.
2.'Since Profundo's report, a series of questionable acquisitions by Felda and its associated and subsidiary companies are threatening to prove the Dutch trio right'.
3.'These acquisitions appear, in fact, to be so far divorced from Felda's original and august aim of 'addressing rural poverty and empowering the poor'.
4. Mereka menyebut tentang belian Iris Corp Berhad. Belian Syarikat teknoloji pada harga 40% lebih tinggi daripada jika di beli dipasaran terbuka. Sedangkan keuntungan mereka Q1 kurang dari keuntungan FGV tempoh yang sama.
5.Pembelian saham Pontian United Plantation oleh FGV pada harga RM140 sesaham berjumlah RM1.2b tunai juga menimbulkan tandatanya kewajarannya.
6.Pembelian RM509juta Grand Plaza Serviced appartments di Bayswater, London , dan juga Grand Borneo Hotel di Kota Kinabalu, dipersoalkan ,juga kewajarannya.
7.Harga saham FGV ? Merosot 10% dari harga terbitannya daulu, RM4.55. Masih belum bersemangat gerakannya keatas.

Memang terjawab perkara yang 'menarik' tentang perbelanjaan FGV (5), FIC (6), dan Felda (4). Tetapi jawaban yang menambahkan pertanyaan. Kerana kita saja ingin tahu.


Lagi hal beli saham dari KPF. Apa yang dibuat oleh FGV memanglah satu corporate game nan biasa. Mencari peluang dan ruang perniagaan. Pemain2 mereka (FGV) pun sudah bertukar regu. Bukan lagi pemain Felda. Cara permainan mereka juga berbeda dengan yang daulu2. Akhir tiap suku tahun nanti kita baca prestasi kewangan mereka. Analisa. Naik ke turun? Prestasi kagum atau meleset? Bikin serupa cakap?

Kiranya pegurusan KPF semestinya secekap FGV. Baru boleh berhadapan dan bertanding, siapa yang lebih cekap mengurusniaga. Jangan diputar belit orang saja. (Contoh KPFQ..ingat?).

Makanya sekarang ini pengurusan KPF uruskanlah jualan saham FH. Untuk mendapat faedah terbaik bagi ahli2nya. Kita ahli2 akan mengintai urusan tuan2. Cekap atau tidak. Untung atau rugi kepada ahli. Ahli layak mendapat pulangan yang maksima. Bukankah tuan2 juga setuju untuk menjualkan saham dalam FH?

Kalau tidak puas hati, ahli2 akan bantah. Ada caranya. Depa (pengurusan KPF) pun tidak pernah bertanya fikiran kita. Macamana nak sampaikan?

Ahli2 KPF jangan kelabu mata mendengar niagaan bilion2. Jangan terpesona dengan bayaran hadiah bonus khas jualan syer ratus ribu. Itu semua 'penyedap rasa'. Jangan terhutang budi kerananya.

Keuntungan itu semua sebenarnya adalah hak mutlak ahli. Bukan datangnya dari duit orang lain. Ikhsan orang lain. Ianya hasil dari pelaburan kita selepas berpuluh tahun, kita dapat syer FH. Hasil prestasi usaha FH sendiri. Ahli KPF dapat syer pon atas ikhsan pengurusan Felda daulu2 memperuntukkanya. Pengurusan sekarang hanya mencadangkan bayaran 'bonus khas'.

Ahli2 KPF hendaklah sedar tentang permainan 'corporate game' FGV. Ahli2 juga mesti sedar tentang hak mereka dalam urusan niagaan saham FH.


Tanya hal KPF lagi.

BHarian (12.10.13) laporkan, saya petik: ' FGV akan membeli baki saham 51% ...dalam FHoldings daripada KPF dalam satu janji niaga bernilai RM2.2b...ia telah mencapai persetujuan dengan KPF untuk mengambilalih kira2 113 juta saham FHB pada harga RM19.61 sesaham...tertakluk kepada kelulusan ahli KPF dan pemegang saham
FGV...dimuktamadkan menjelang akhir tahun ini.

'Pengambilanalih ini dijangka menyumbang secara positif kepada keuntungan FGV kerana FHB adalah sebuah kumpulan yang menguntungkan.'

'Pengerusi KPF berkata..koperasi itu akan menggunakan sebahagian daripada RM2.2b untuk membayar bonus khas kepada 200,000 ahlinya'.

Anda sudah baca? Ada faham? Ada reaksi? Ahli2 KPF kena buat sebok!!

Pihak lain sudah memberi makluman nak beli. Dah ada aku janji niaga dengan KPF lagi. Siap dengan harga sesaham lagi. Kata KPF dah setuju jual. Bila FGV buat tawaran? Bila KPF kata setuju nak jual? Siapa yang kata setuju? Itu mandat Ahli2 ke? Cara yang dibuat oleh ALP berunding dengan FGV adakah mengikut kata sepakat dari ahli?. Mengikut undang2 koop?.

Sampai hari ini ALP KPF senyap sunyai, tidak berbunyi. Barang kita hendak dibeli (diambil cara paksa!!) orang. Awak terkebil2 lagi. Berapa orang itu nak bayar, ikut sajalah harganya. Pengerusi janjikan bayaran khas bonus. Sebab dia tahu orang Melayu suka dapat durian runtuh. Beri duit ontoklah! Niagaan jual beli saham FH itu untung sikit ke rugi ke atau apa2ke tak kisah.

Ahli KPF kena buat keputusan bijak. Kita yang nak jual barang. Kitalah tentukan harganya. Itu hak kita. Jual beli ini bukan soal main2. Bukan ALP sahaja yang pandai. Ahli KPF diluar sana lagi ramai yang pandai. Tapi depa pilih untuk berdiam diri. Kononnya tak ndak 'rock the boat'.

Kita setuju ikut nasihat Tok Guru. KPF dapatkan nasihat pakar jualbeli saham. Berapa nilai harga saham FH la ni, kalau nak dijual? Jaga hak KPF. Kita pakat dengan loyar, jaga kepentingan ahli. Nampaknya tidak ada orang lain yang boleh dipercayai untuk menjaga kepentingan ahli KPF yang tidak ada apa2 kuasa ghaib ini.

AGM KPF nanti Ahli2 telah dipujuk untuk kata setuju. Betultak? Adohai nasib...Lebai malang..ayam sabung menang..kampung tergadai terjadi lagi.


Terkini. Niaga saham KPF.

Ada dengar? Banyak ahli, banyak tempat, dah kata dah. Hanya satu pilihan? Jualkan saham KPF dalam FH kepada FGV. Caveat. Dengan harga yang munasabah kepada KPF.

Alasan yang ditafsirkan? Tidak percaya kebolehan Felda mempertahankan hak KPF, (bahkan mereka yang mendalangi penjualan). Tidak percaya kemampuan ALP menjadi benteng kepada harta benda KPF ( dongengnya mereka2 sudah dibeli talibarut pemusnah KPF). Tidak yakin FGV akan berurusan menyebelahi KPF.

Ahli2 KPF sendiri tidak yakin kepada masa depan KPF, diurus seperti masa kini. Pengurusan KPF tidak mampu mempertahan diri dari 'serangan', melalui tindak tanduk urusan perniagaan pembeli yang tidak menyebelahi KPF.

Apa lagi tunggu ?

Pesanan Tok Guru, khabar dari Tiga Abdul yang telah mengadap, sebelum makan 'beriani gam': Jualkan. Jaga duit ahli. Pulangkan tidak kurang dari jumlah mereka labur, dengan tokok tambah, jangan kosong. Pastikan perkiraan wajar mendapat hasil jualan saham FH ( fair value to KPF). Cadangannya mesti lantik ejen bertauliah membuat kira2 jualan bagi pihak ahli, bukan yang dilantik oleh pembeli, nanti di belit!!).

Sempat gak Tok Guru bertanya, apa yang ALP KPF dah buat? ( Saya tambah ...apa Felda dah buat?). Kalau dah apa2 tak buat...apa boleh buat. Sama2 lah kita menanggung rindu semangat Felda daulu2.

Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Sabtu, 17 Ogos 2013

TIPS MENJAGA BUAH PINGGANG

 Ketua MTD Pas DUN Chini kita sakit berpunca kedua-dua buah pinggang beliau tidak berfunsi ..Kini beliau terpaksa berulang alik ke hospital seminggu tiga kali untuk cuci darah... Beliau kini berada dirumah sesiapa rakan seperjuangan yang ada waktu sila datang menziarah ....





Untuk kita yang masih sihat ini ...
TIPS MENJAGA BUAH PINGGANG

** Minuman yang diambil hendaklah melebihi dua liter sehari terutama orang yang bekerja kuat serta berpeluh dan cuba elakkan dari memakan kacang tanah, kacang putih dan segala kacang bergaram ,buah-buahan jeruk kering seperti asam boi dan buah kana.

** Memakan mi segera seperti mi maggi dan makanan rapu seperti twisties, chikadess, serta mi kuning dan roti canai memudahkan penyakit buah pinggang menyerang (Gantikan mi kuning dengan spageti dan roti canai dengan capati dan tosei)

** Minuman seperti nescafe, air sunquick, oren squash dan segala minuman berperisa juga perlu dielakkan kerana kandungan utama minuman ini mempunyai bahan kimia pewarna dan perisa, meminum teh kedai juga wajar dielakkan kerana teh kedai adalah teh ‘recycle’ yang semata-mata dibuat dari bahan kimia pewarna dan perisa.

** Pengambilan Coklat perlu dielakan dan meminimunkan pengambilan air milo dan gantikannya dengan horlick , dilarang sama sekali pengambilan minuman bergas kerana merosakkan buah pinggang.

** Kurangkan pengambilan ayam daging kerana mengandungi beta agonist dan pelbagai hormon penggemuk. Ayam ini dibesarkan diladang selama 31 hari sahaja akibat diberikan ubat-ubatan. Cuba gantikan dengan ayam kampung atau ayam dijual dipasar yang kulitnya berwarna kuning. Ayam ini tidak mengandungi ubat-ubatan terlarang.

Mencegah adalah lebih baik dari merawat..

Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Pengikut

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...